MVO is de afkorting van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het MVO-principe gaat uit van waarde toevoegen met je bedrijf. Je werkt aan People, Planet en Profit. Deze drie elementen worden gevoed door en aan de ‘purpose’ van je bedrijf getoetst.
Wat is dat dan, de ‘Purpose’?
‘Purpose’ is de reden waarmee jij handelt. Dat wat de mens doet handelen of tot iets brengt, drijfveer, grond, beweegreden etc. De visie is het beoogde eindresultaat en de missie geeft aan hoe het bedrijf daar gaat komen. Zo zie je niet alleen het verschil tussen missie en visie, maar ook meteen het verband.
De ‘Why’, de ‘Waarom’ (S Sinek, de gouden cirkel) is een onderdeel van jouw hoogste doel, de reden van jouw bedrijf.
Hoe verhouden de 4 p’s zich?
De vier P’s (Purpose, People, Planet en Profit) geven betekenis voor nu EN in de toekomst. Dit staat los van de modetrends waaraan mee wordt gedaan door bedrijven die het inzetten als een goedkope marketingtool. Dit gedachtengoed gaat verder, veel verder. Het is gedrag en denken samen in transitie, ten behoeve van de toekomst bestendigheid.
Gezonde Hollandse vragen
Gaat het mij als ondernemer geld kosten? Hoeveel kost dat dan? Komt daardoor een gezonde bedrijfsvoering in het geding? Dat hoeft zeker niet.
De winst
Wanneer de drie P’s (People, Planet en Profit) in balans zijn, voeg je zelfs waarde toe. Deze zijn gevoed door jouw reden. Daarbij ontstaat er een heilig vuur wanneer jouw ‘waarom’ jouw droom raakt. De vlam van passie en geloof. De droom en de bijbehorende waarden worden dan als vanzelf door je medewerkers, en daardoor ook door jouw klanten, omarmt. Van een droom naar jouw grootste unieke verkoopargument. Jij onderscheidt je met je bedrijf echt en oprecht ten opzichte van de competitie. De prijs en/of de korting doet er veel minder toe dan verkoopargument.
Voordelen van het toepassen van MVO purpose
- Je doet wat voor de aarde en de mensheid
- Het gevoel van ‘beter doen’ doet veel voor jezelf
- Klanten lopen niet snel over naar een ander
- De prijs is voor jou niet meer het allergrootste wapen
- Personeel is trots
- Medewerkers voelen zich verbonden met jouw bedrijf, een positieve bedrijfscultuur
- Er blijft ook nog geld over
Tel uit je/de winst!
Er is nu duidelijk een andere hartslag waarneembaar binnen jouw bedrijf. Wanneer je hierover van gedachte wilt wisselen voor de toepasbaarheid van MVO in jouw bedrijf, neem dan contact met mij op!
Voorbeeld van trotse medewerkers en MVO dat werkt:
Stel je eens voor: jij geeft jouw medewerkers een keuze. Een kerstpakket van vijftig euro, of… een lening van vijfenzeventig euro aan een ondernemer in een ontwikkelingsland. Géén donatie, wel een microkrediet via Wakibi. Het leuke is, de ondernemer die het geld heeft geleend betaalt het in kleine deeltjes af, daardoor ziet jouw medewerker een aantal keer het posieve effect van de lening die zij hebben uitgegeven.
En ondertussen? Bouwt iemand aan een bedrijf, aan zijn toekomst. Gaan kinderen naar school. Groeit een totale gemeenschap.
Dáár draag jij met jouw mensen aan bij. Géén gift. Wel impact.
Een Kerstcadeau dat werkt.
Is jouw doel om Maatschappelijk Verantwoord te ondernemen?
Wil jij MVO implementeren in jouw bedrijf, we hebben een kant en klare training MVO training voor jouw bedrijf, het gaat verder dan een stekkerauto of zonnepanelen op je dak!
Jij wilt toch ook meer en meer een positieve foodprint achterlaten met jouw bedrijf, meer positieve blijvende impact maken? Ik ben ervan overtuigd dat jij dit kan! Heb jij hier moeite mee en kan je wel een sparringpartner met veel succesvolle ervaringen gebruiken? Als Business Coach MVO helpen wij jou verder! Samen creëren we een duidelijk pad en gaan we o.a. aan de slag met een strategie die bij jouw bedrijf past.
Neem snel contact op en zet dit als jouw eerste doel!