Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector richt hij zich nu op Business coaching en op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.

Zo zorg je voor meer klanten in jouw winkel; 3 tips!

Binnen marketingland zijn er verschillende manieren om klanten naar jouw winkel/ bedrijf toe te lokken (B2C= Business to Consumer), namelijk door te trekken, vullen en binden. Hoe beter jij jouw (ideale) klant kent, hoe minder geld het kost om de klant in beweging te krijgen.

Tip 1: Trekken

Doelstelling is om klanten naar jouw bedrijf te trekken, voetjes over de vloer. Zij komen om een product te kopen. Daardoor maken zij kennis met jouw winkel. Ze zijn letterlijk “over de drempel”. Je trekt klanten het snelste aan met een grote prijskorting, boter bij de vis, een zogenaamde autostarter of fietsenspringer. De korting is het waard om er moeite voor te doen.

Een voorbeeld van food producten: bij de koffie een 2e pak gratis, bij wasmiddel 2+2 gratis, een krat bier voor 50% van de prijs. Andere voorbeelden: bij kleding een 2de pak gratis, schoenen 2e paar voor de halve prijs, autowassen happy hour en ga zo maar door.

Tip 2: Vullen

Wanneer de klant over de drempel is door de “trek” aanbieding, gaat de verleiding van start. Dit kan door middel van presentatie, bijvoorbeeld bij de koffie ook een presentatie van koek te plaatsen, bij het bier ook chips te presenteren (of de knakworst van Andre Hazes) maar ook door persoonlijke aandacht en een verkoopgesprek. Bijvoorbeeld bij twee pakken een overhemd, sokken en een riem verkopen. Het vervelendste voorbeeld is het “kassavoordeeltje” bij de benzinepomp. Binnen de B2B kun je pakketten verkopen: zoals een administratiekantoor die ook de financieringen verzorgt of een bedrijfslunchcateraar die ook de bedrijfsevenementen regelt.

Tip 3: Binden

Binden bestaat uit verschillende loyality programma’s. Ook goed in te zetten in de B2B markt. Bijvoorbeeld bij een zonweringsbedrijf een onderhoudscontract afsluiten. Wagenparkbeheer, gebouwenbeheer, koffie voorziening (en ga zo maar door) met een contract, dat geeft binding.

In de B2C markt zijn er diverse spaarprogramma’s waarbij gespaard wordt voor een significant product of korting (het moet de moeite waard zijn). Waarbij de ‘spaarboog’ zo moet zijn ingesteld dat een klant in het begin snel bij zijn doel komt en hierdoor hebberig wordt. Hoe langer de actie duurt, hoe minder snel het sparen gaat. De spaarduur is meestal 10 weken voor FMC-goederen (Fast Moving Consumer goods), waarbij een gemiddelde klant binnen 4 tot 5 weken zijn voordeel kan pakken.

De reden hiervan is dat de snelle klant meerdere keren wil meedoen, maar de langzame klant zijn best gaat doen om de laatste punten binnen te halen. Een aansprekend voorbeeld hiervan is het sparen van voetbalplaatjes.

Wil jij meer klanten generen?

Wil je meer klanten werven en meer voetjes over de vloer? Ik ben ervan overtuigd dat jij dit kan! Heb je hier moeite mee en kan je wel een sparringpartner met veel succesvolle ervaringen gebruiken? Als Business Coach help ik je graag verder! Samen creëren we een duidelijk pad en gaan we o.a. aan de slag met een strategie die bij jouw past.

Dus neem snel contact op en zet dit als jouw eerste doel, meer klanten!