Geschreven door Leon Polman

Léon Polman is sociaal ondernemer en organisatiedeskundige. Na de masteropleiding Organisatieverandering is hij de succesvolle sociale onderneming Green Side begonnen. Daarnaast zet hij zijn ervaring in om andere ondernemers te helpen in hun eigen sociaal ondernemerschap.

Bedrijfscultuur; laten we het niet al te ingewikkeld maken met elkaar! 

Als je googelt op ‘cultuurverandering’, kom je tientallen verschillende modellen tegen en meer dan 50.000 resultaten. Er worden boeken over geschreven, lezingen over gegeven en veel geld mee verdient. En nu ben ik er ook een blog over aan het schrijven… Blijkbaar is het iets wat ons als ondernemers bezighoudt: hoe zorg je voor een organisatiecultuur die past bij waar jij voor staat als ondernemer?

Ik geloof dat we het niet al te ingewikkeld moeten te maken. Bedrijfscultuur is niets meer dan een optelsom van handelingen in het dagelijkse werk. Liggen de keuzes die je maakt en de acties die je uitvoert in lijn met wie je wilt zijn? Dat is de vraag…

Start met je WHY

Het start met je persoonlijke ‘why’. Wat vind jij belangrijk? Waar moet jouw organisatie aan voldoen? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Met mijn sociale onderneming ‘Green Side’ is mijn missie om de wereld te verduurzamen. Toen ik dat helder had, werden de keuzes ook heel helder. Een paar kleine voorbeelden:

  • Right to copy: iedereen heeft bij ons het recht om ideeën te kopiëren, hoe meer mensen onze manier van denken en handelen overnemen, hoe sneller de wereld duurzamer wordt.
  • Retouren: als klanten niet tevreden zijn met ons product, dan geven we aan dat ze het mogen houden of weg mogen geven. Het terugsturen zorgt namelijk weer voor meer Co2 uitstoot. Daarnaast kost het ons bedrijf te veel tijd en geld die we graag in andere zaken steken.
  • Geen bedrijfsauto’s maar tientallen fietsen: deze spreekt voor zich, hoe meer we de fiets kunnen pakken, hoe beter.

Van grote woorden naar kleine acties

De uitdaging die ik voor je heb als ondernemer, is om grote woorden als ‘cultuur’ en ‘kernwaarden’ te vertalen naar kleine dagelijkse acties:

  • Hoe wil je dat collega’s met elkaar omgaan als ze ‘s ochtends het kantoorpand binnenlopen?
  • Hoe wordt de telefoon bij de klantenservice opgenomen?
  • Hoe gaan we met onze klant om?
  • Hoe goed moet de koffie zijn?

Door met kleine acties aan de slag te gaan – gekoppeld aan de grotere why– bouw je stap voor stap aan een cultuur die past bij jou als ondernemer.

Versimpelen

Eén van de uitgangspunten in de cultuur van ‘De Reus Business’ is versimpelen. In dit artikel heb ik geprobeerd om naast de tientallen ingewikkelde modellen te laten zien hoe het ook simpel kan. Ik ben benieuwd of je vindt dat dit is gelukt. Kan je hiermee uit de voeten als ondernemer? Laat het weten in de reacties!

Zo behaal jij daadwerkelijk jouw persoonlijke en/of bedrijfsdoelen!

Ben jij ondernemer en wil jij jouw team volle bak inspireren en enthousiasmeren? Een gemotiveerde club met mensen om jou heen creëren en hierdoor jouw bedrijf naar een volgend niveau brengen maar weet je niet hoe?

Als business coach help ik helpt om inzicht te krijgen in wie jij bent en hoe jij de meeste energie overhoudt om jouw dromen te vervullen, jouw groei en dat van jouw bedrijf staat centraal. De Reus business training gaat samen met jou de groei van jouw mensen realiseren! Hoe mooi is het wanneer je medewerkers de fanclub van jouw bedrijf zijn.

Gedurende het traject werken we samen naar het gestelde doel toe: het laten groeien van jouw onderneming!

Meer weten? Neem contact op!