Wil je begrijpen waarom je niet begrepen wordt? En wil jij gelijk krijgen of word je liever begrepen? We willen allemaal graag gehoord en begrepen worden. Daarom stellen we geregeld de vraag “Hebben jullie dit begrepen?”. Wanneer de toehoorders “ja” zeggen, gaan we ervanuit dat het goed gaat. Echter is de werkelijkheid anders. Na veel frustratie is het wel weer opgelost maar daarna ontstaat er weer een volgend brandje dat geblust moet worden. Hoeveel energie kost dit en kan het anders? Hoeveel tijd in ons leven verdoen we met fouten corrigeren of later uitleggen wat we bedoelen? Dat kan beter!
Word beter begrepen met de Hamburgermethode
In een eerder geschreven blog sprak ik al eens over eerst begrijpen voordat je begrepen wordt van Stephen Covey. Een onderdeel welke ook erg belangrijk is bij Dienend Leiderschap. Hoe werkt het bij jou wanneer iemand je verschillende opdrachten tegelijk geeft? Wat als je een lang verhaal te horen krijgt waarin je op zoek moet naar structuur? Bedenk dan dat dit misschien wel de manier is waarop jij jouw medewerkers instrueert. Zal er op jouw wijze van communiceren een boek geschreven worden? Zal dit boek een bestseller worden? Ik denk het (ook) niet… De oplossing? De hamburgermethode!
Wat is de Hamburgermethode?
Een informatief boek gebruikt de hamburgerstructuur. Het journaal en documentaires zijn ook volgens deze structuur opgebouwd. In het begin voelt het gekunsteld maar door het regelmatig te oefenen kan je dit eigen maken. Is het makkelijk? Zeker niet. Is het de moeite waard? Zeker wel!
De hamburgermethode mondeling
Onderstaande zes stappen laten zien hoe je de burgermethode mondeling toepast:
- Je deelt “de hele hamburger”, ‘je begint met het einde voor ogen’ (S. Covey). Oftewel, het eindresultaat;
- Je vertelt kort en bondig de conclusie;
- Je geeft een inleiding naar je argument;
- Je deelt het argument met ondersteuning van voorbeelden;
- Je deelt je vraag of opdracht;
- Je laat de toehoorder het “broodje” omschrijven (zo weet je of de boodschap begrepen is en indien nodig kan je bijsturen).
De hamburgermethode via de mail
De hamburgermethode werkt ook via de mail en er worden zelfs bestsellers op deze manier geschreven. In de mail begin je ook met het einde voor ogen.
1. De bovenkant van het hamburgerbroodje
Dit onderdeel schrijf je als laatst maar staat boven in je mail als introductie:
- Hengel (een pakkende zin/anekdoten)
- Stelling
- Korte inleiding naar je argumenten (leg uit waar je het over gaat hebben; vermijd zinnen als “in deze mail ga ik je vertellen over…”)
2. De lagen tussen het broodje; sla, augurken, hamburger
- Alinea’s: voeg per alinea een argument toe met voorbeelden/anekdotes ter ondersteuning. Elke alinea is ook weer een “mini hamburger” met een onderwerpzin, argument en onderbouwing.
3. De onderkant van het hamburgerbroodje
- Conclusie: vat je argumenten kort samen (in iets andere bewoording) en voeg je conclusie toe.
Tip: Laat dit alles vloeiend verlopen. Dit is ook wel je “ketchup of barbecuesausje”😊.
Zo behaal jij daadwerkelijk jouw persoonlijke en/of bedrijfsdoelen!
Ben je ondernemer en wil jij effectiever communiceren met personeel? Een gemotiveerde club met mensen om jou heen creëren en zo jouw bedrijf naar een volgend niveau brengen maar weet je niet hoe? Als business coach help ik je verder met het realiseren van de groei van jou als ondernemer en ook van jouw mensen. Hoe mooi is het wanneer jouw medewerkers ook bij jouw fanclub horen?
Business coaching helpt om inzicht te krijgen in wie jij bent en hoe jij de meeste energie overhoudt om jouw dromen te vervullen. Gedurende het traject werken we samen naar het gestelde doel toe: het laten groeien van jouw onderneming!
Meer weten?
Neem contact op met Reus Business Training & Coaching. Laten we samen jouw succesvolle reis plannen.