Of het nu persoonlijke of bedrijfsdoelen zijn, stel je doelen SMART. Het stelt je achteraf in staat om te bepalen of de doelen zijn behaald. Het SMART formuleren van doelstellingen voor jouw KPI’s is niet moeilijk – je koppelt waarde en tijd aan meetbare getallen of momenten. Het helpt je richting en sturing te geven. Door met deze SMART methode jouw doelen te formuleren kan je een feestje vieren wanneer jij jouw doelen hebt gehaald. SMART doelen stellen is de randvoorwaarde om te werken met strategische management tools, zoals de OGSM methode.
SMART:
- Specifiek
Maak het doel zo specifiek mogelijk. Noem het doel in getallen, Euro’s, locaties, ROI, etc.
- Meetbaar
Het doel moet meetbaar zijn. Je moet na een bepaalde tijd kunnen stellen of het doel behaald is ja of nee. Belangrijk is ook om vooraf na te denken hóé je het gaat meten.
- Acceptabel
Alle betrokkenen moeten het doel accepteren. Bij KPI’s zijn vaak meerdere medewerkers verantwoordelijk. Zij moeten het doel begrijpen en accepteren.
- Realistisch
Wellicht is dit een beetje cliché, maar de doelen moeten realistisch zijn. Doelen moeten kortgezegd ambitieus zijn, maar er bestaat ook een kans dat het te hoog gegrepen is. Waak hiervoor, omdat het doel moet uitdagen, maar wel haalbaar moet zijn.
- Tijdgebonden
Bepaal van te voren het moment wanneer het doel behaald moet zijn. Dit geeft je de mogelijkheid om achteraf te bepalen of het doel behaald is.
Correcte voorbeelden:
Een aantal voorbeelden van hoe een SMART doel gesteld moet worden zijn:
- Het aantal vragen van klanten dat binnenkomt op de administratie, moet komende maand (april 01-04-2024 tot 30-04-2024) gereduceerd worden met 45 ten opzichte van vorig jaar 89 dezelfde maand (april 2023).
- Het aantal teruggestuurde pakketjes moet per kalendermaand teruggebracht worden met maximaal 36, vanaf 1 september 2020.
- Het aantal donateurs moet volgend kalenderjaar (2025) omhoog met minimaal 75 naar het niveau van 2019 (850 donateurs).
Tip: Maak per kwartaal en per maand en, wanneer mogelijk, per dag een doel wat gehaald dient te worden.
Veelgemaakte fouten
Er zijn een aantal dingen die vaak fout gaan bij het formuleren van SMART doelstellingen. Zorg dat je niet in die valkuilen trapt. Dit gaat in de praktijk het meeste fout:
- Geen concreet tijdsbestek
gebruik een datum in plaats van aanduidingen als ‘over 1 jaar’ - Nietszeggende percentages
Noem concrete cijfers in plaats van ‘10% groei ten opzichte van vorig jaar’ - Werkwijze als doel
Beschrijf helder wat je wil bereiken met het gestelde doel - Het doel wordt vergeten
Breng het doel continue onder de aandacht bij je medewerkers. Bespreek ze, evalueer in maandelijkse meetings, zorg dat het doel niet vergeten wordt door de waan van de dag.
Het stellen van SMART doelstellingen zal je helpen om gestructureerd doelen te stellen die jouw onderneming moet behalen. Het maakt ze meetbaar en inzichtelijk, waardoor er naartoe gewerkt kan worden. Gebruik daarom altijd deze methode wanneer er doelen voor KPI’s gesteld moeten worden.
Is jouw doel om jouw doelen SMART te maken?
Doe meer wat jij belangrijk vindt en waar je goed in bent! Werk meer vanuit jouw doelen en maak deze haalbaar en zorg zo voor meer tevreden klanten. Maar hoe dat je dat? Ik ben ervan overtuigd dat jij dit kan! Maar merk je dat je hiermee moeite hebt en kan je wel een sparringpartner met veel succesvolle ervaringen gebruiken? Als Business Coach help ik je graag verder! Samen creëren we een duidelijk pad en gaan we o.a. aan de slag met een strategie die bij jouw past.
Dus neem snel contact op en zet dit als jouw eerste SMART doel, meer tevreden klanten die bij jou passen!