Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector richt hij zich nu op Business coaching en op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.

De vijf P’s van de vernieuwde marketingmix

Marketing is cruciaal voor elk bedrijf en het hebben van de juiste strategie is essentieel om je product of dienst op de markt te brengen. Hoewel de traditionele marketingmix uit vier P’s (product, prijs, plaats en promotie) bestaat, is er inmiddels een vernieuwde marketingmix met vijf P’s die jouw bedrijf kan gebruiken om te groeien en succesvol te worden.

De vijf P’s

Deze vernieuwde marketingmix omvat de volgende vijf P’s: product, prijs, plaats, people en  proces. Laten we elk van deze vijf P’s eens kort onder de loep nemen:

1. Product

Het product of dienst is de basis van elke marketingstrategie. Zorg ervoor dat het product van een zeer goede prijs/ kwaliteit is, waardevol en relevant voor jouw doelgroep. Blijf je product ontwikkelen en innoveren om concurrenten voor te blijven. Wees trots op jouw product of dienst!

2. People

Het personeel is samen met jouw klant een erg belangrijk onderdeel van jouw bedrijf. Het personeel heeft een grote impact op de klantervaring. Zorg ervoor dat jouw medewerkers goed zijn opgeleid en de juiste vaardigheden beheersen om jouw klanten te bedienen en tot fan te maken. De relatie van jouw bedrijf met jouw medewerkers en jouw klant is essentieel. Gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers beïnvloeden de klanttevredenheid en daardoor de klanten trouw. Het bedrijfsresultaat is een positief gevolg. Klanten kunnen zelfs, wanneer zij fan van jouw bedrijf zijn, jouw personeelsproblemen oplossen door hun netwerk open te zetten. Ook brengen jouw fans nieuwe klanten aan. Ga maar eens na…. Daar kan geen advertentie tegenop. Onder deze P valt ook de relatie met jouw leveranciers en omgeving.

3. Proces

Het interne proces op orde helpt jou om met minder mensen meer werk te verzetten. Stel je eens voor dat er bijna geen fouten meer gemaakt worden. Wat betekend dat voor je bedrijf? Voor de gemaakte uren, de winst enz.? Dit betekent veel eerder voorbereiden waardoor rust in jouw bedrijfsprosessen ontstaan. Door processen (opnieuw) in te richten wordt er tijd verdiend en ontstaat er lerend vermogen. Het proces is ook het pad dat je klanten afleggen om het product te kopen. Maak het proces zo eenvoudig en efficiënt mogelijk. Zorg ervoor dat jouw klanten gemakkelijk door het aankoopproces kunnen navigeren en zich op hun gemak voelen bij elke stap van het proces.

4. Price

Deze P gaat niet alleen over de prijs van je product, maar ook over hoe de promotie de perceptie van de prijs kan beïnvloeden. Ontwikkel een strategie om klanten te overtuigen van de waarde van jouw product. Met promotie kun je de prijsperceptie van het product verbeteren en klanten overtuigen.

5. Place (plaats & distributie)

Hierbij gaat het over de kanalen waarmee jouw product wordt gedistribueerd en verkocht. Weet waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe zij hun producten kopen. Zorg ervoor dat je product op de juiste plaats wordt aangeboden en gemakkelijk toegankelijk is voor jouw doelgroep.

Door te focussen op de vijf P’s van de vernieuwde marketingmix, kunt je een solide strategie ontwikkelen om je product of dienst op de markt te brengen en te laten groeien. Maar vergeet niet dat het begrijpen van je doelgroep, creatief zijn, testen en meten van je marketinginspanningen en up-to-date blijven met de nieuwste trends ook belangrijk zijn voor een effectieve marketingstrategie.

Haal meer uit je marketing!

Wil je meer effect uit je marketing halen? Meer impact maken met jouw bedrijf? Ik ben ervan overtuigd dat jij dit kan! Heb jij hier moeite mee en kan je wel een sparringpartner met veel succesvolle ervaringen gebruiken? Als De Reus business helpen we je graag verder! Samen creëren we een duidelijk pad en gaan we o.a. aan de slag met een strategie die bij jouw past.

Dus neem snel contact op en zet dit als jouw eerste doel, meer voor de klant!